Made in Hannover: A Bulli gyártása 65 évvel ezelőtt kezdődött
65 éves, de még mindig messze van a nyugdíjazástól: a legendás VW T2-t, amelyet rajongói szeretettel Bulli-nak hívnak, 1956. március 8. óta gyártják a Volkswagen Haszonjárművek hannover-stöckeni üzemében. Az indulás óta több mint 9 millió Bullit gyártottak a gyárban. Az üzem termelési műveleteit jelenleg nagymértékben modernizálják és átszervezik. Az új Multivan idei bevezetésével és az ID.BUZZ-zal (2022-ben) a hannoveri gyár először gyárt hagyományos, plug-in hibrid és teljesen elektromos hajtású rendszerrel rendelkező járműveket.
Carsten Intra, a Volkswagen Haszonjárművek márka elnöke: „Büszkén tekinthetünk
vissza arra, amit itt, Hannoverben elértünk. Az üzem története ugyanolyan egyedi,
mint maga a Bulli - és az emberek, akik e járművek millióit építették itt. Ugyanakkor
a jövőre is tekintünk ebben az üzemben: az új Multivan idei és az ID.BUZZ 2022-től
kezdődő bevezetésével kiegészítjük modern, vonzó kisteherautóinkat,
haszonjárműveinket és szabadidős járműveinket a széles ügyfélkör számára.
Valóban mindenki számára van megfelelő jármű.” Ezenkívül 2024-től Hannoverben
prémium kategóriájú elektromos járműveket (D-SUV-k) gyártanak a Csoport más
márkái számára. „Az üzem így példaértékű az egész márka átalakulásában. A
Volkswagen Haszonjárművek és a Csoport ezt hangsúlyozta nemrégiben a D-SUV
gyártására szánt 680 millió eurós beruházással.”
Bertina Murkovic, a Volkswagen Haszonjárművek márka Üzemi Tanácsának elnöke:
„Öt évvel ezelőtt, amikor megünnepeltük üzemünk 60. évfordulóját, minden, ami
körülvette valóban más volt: a családi ünnepség és a Bulli kiállítás a történelmi
múzeumban nagyszerű események voltak. Köszönet a hannoveri Bulli
készítőinknek, akik életet lehelnek termékeinkbe. A Transporter, a Bulli nagyszerűvé
tett minket márkaként. Pontosan azért, mert génjeinkben sokféleség van: ezek
egyrészt gyakorlatilag bármilyen üzleti célra használható termékek, másrészt
bármilyen szabadidős tevékenység számára is alkalmasak. Pontosan ez a
sokszínűség a jövőnk: a T6.1, az új Multivan és hamarosan az ID.BUZZ. Ez a
márkánk és az üzemünk sarokköve, és Hannover is büszke lehet rá. "
Josef Baumert, a Volkswagen Haszonjárművek márka termelési és logisztikai
igazgatósági tagja: „Új termékeinkhez alapjaiban modernizáljuk a gyárat - anélkül,
hogy megszakítanánk a folyamatban lévő gyártást. Az új Multivan karosszéria
gyártóműve már megvan, az ID.BUZZ gyártósora pedig jelenleg építés alatt áll, több
mint 1 300 robotot fognak itt használni. 2022-től két gyártósor három járművet fog
gyártani, mindegyik más platformon alapul. Ennek megfelelően megalapoztuk a
sikeres jövőt Hannoverben. "Először gyártanak járműveket a moduláris
keresztirányú platformon (MQB), mint az új Multivan, és a modulrendszerű
elektromos hajtáskoncepción (MEB), mint a ID.BUZZ.
A munkavállalóknak küldött videóüzenetben Thomas Hahlbohm üzemigazgató hat
évtizedre tekint vissza, és mindenekelőtt a következő évek feladataira tekint előre:
„Vállaljuk a kihívásokat, ahogy mi, a hannoveri VWH-nál mindig is tettük üzemünk
és Bulli jövője érdekében. Ma az üzem 65 éves lesz - de még sokáig nem fog
visszavonulni.”
Tények és adatok a hannoveri üzemről
Az üzem telephelye: 1,1 millió négyzetméter (kb. 152 futballpálya)
A helyszínen foglalkoztatottak száma 2020-ban: 14 800 (a Volkswagen Group
Components-szel együtt)
A gyártott járművek száma:
1956 – 2021 T1 – T6.: 1 928 000
1974 – 1975 Beetle és Type 181: 43 000
1975 – 2003 LT 1 és LT 2: 810 200
2017 – 2020 e-Crafter: 1 500
1989 – 1995 Taro: 61 000
2012 – 2020 Amarok: 176 500
A helyszínen található kerékpárok száma: 3 000
Áttekintés: A Bulli a „gazdasági csoda” szimbólumává válik
A mozik Heinz Rühmannt „Charley nagynénje” című filmet mutatják be, míg Elvis
Presley „Love me tender” című slágere szól a tranzisztoros rádiókból. A németek
pedig felfedezik vonzódásukat az autó iránt: elérkezett az, ami aztán gazdasági
csoda néven lett ismeretes. A Volkswagen Beetle 1955 legkeresettebb autója, és az
év vége előtt túllépi az egymilliós határt. A Bulli is nagyon keresett. A wolfsburgi
főüzem termelési kapacitása, amely már 1950 óta gyártja a Bullit, nem elegendő a
kereslet kielégítésére. A kenyérnek, a sörnek és a hamburgernek el kell érnie az
ügyfeleket. A fogyasztási cikkeket - például a televíziókat és a hűtőszekrényeket - is
megbízhatóan és a lehető leggyorsabban el kell juttatni vásárlóikhoz. E
szükségletek kielégítéséhez üzletembereknek és kereskedőknek egyaránt
szükségük van az elpusztíthatatlan Bullira.
Abban az időben több, mint 235 város és település pályázik a tervezett Transporter
üzem új helyszínének. Heinrich Nordhoff, a Volkswagenwerk GmbH ügyvezető
igazgatója, majd a Volkswagenwerk AG igazgató tanácsának elnöke, elnyeri a
Felügyelő Bizottság támogatását az általa előnyben részesített helyre, Hannoverre.
A fő előnyök a Mittelland-csatorna közvetlen közelsége és a rendező pályaudvar
megléte. Nordhoff már akkoriban is elismeri: „A vállalat értéke nem épületekből és
gépekből, vagy bankszámláiból származik. Az egyetlen értékes dolog a vállalatban
az, hogy megtaláljuk azokat az embereket, akik a vállalatért dolgoznak, és a
szellemet, amelyben ezt teszik."
Az építkezés 372 alkalmazottal kezdődött meg egy télen, amely sok havat hozott.
1955. március végére már 1 000 munkás dolgozik az építkezésen.
Az olvadás kezdetekor deszkákat kell rakni a sáros talaj fölé, hogy a teherautók képesek legyenek leszállítani az építőanyagokat. Magán a helyszínen egy kis, rögtönzött
város nő fel - irodákkal, ellátó házakkal, szállásokkal és étkezősátrakkal. A
vállalkozó kereskedők itt is gyorsan felállították értékesítési standjaikat.
Alig 12 hét elteltével a falak már több mint négy méter magasan tornyosulnak.
Folyamatosan működik 28 óriás daru, miközben 22 nagy cementkeverő napi 5 000
köbméter betont dob ki. Összességében 1 750 000 köbméter földet mozgatnak meg
- ami akkoriban 256 000 teherautó rakományának felel meg.
1955. májusától naponta mintegy 2 000 munkás dolgozik az óriási építkezésen. A
beton öntéséhez 600 000 négyzetméter tartó fát használnak fel. Csak hogy
pontosan értsük: "Ennyi elég lett volna egy méter széles fából épített sétány
megépítéséhez Wolfsburgtól Bázelig" - írja egy kortárs újságíró.
Ugyanakkor a Volkswagen már új munkatársakat képez a Transporter gyártására.
Minden nap 4.10-kor külön bérelt vonat viszi őket a központi pályaudvarról
Wolfsburgba, ahol útmutatást kapnak a Bulli gyártására. A 3000 alkalmazott célja
annak biztosítása, hogy a termelés zökkenőmentesen induljon. Mindössze néhány
héten belül a karosszéria üzem is felépül, 1956 februárjában készen áll a
többvágányú tíz kilométeres vasúti kapcsolat az üzemmel is.
1956. március 8-án Hannover-Stöckenben megkezdődik a "gazdasági csoda
éveinek" jövőbeni szimbólumának sorozatgyártása. 1967-re, amikor az első
Transporter generáció gyártása véget ér, 1,8 millió Bulli gördült le a sorokról
Németországban.
A hannover-stöckeni VW Haszonjárművek gyárban eddig több mint 10 millió
járművet gyártottak. Az üzemben jelenleg a T6.1 készül, és az év vége előtt
megkezdődik az új Multivan gyártása (hagyományos hajtású rendszerrel és plug-in
hibridként). Jövőre Hannoverben gyártják a Volkswagen Haszonjárművek kizárólag
elektromos hajtással létező, eleve elektromosnak tervezett modelljét, az ID.BUZZ-t.
A hannoveri Bulli története folytatódik.